Olen lukenut koko päivä ihan uskomatonta kirjaa: Koolla on väliä -lihavuus, ruumisnormit ja sukupuoli.
Olen tajunnut monta asiaa. Esimerkiksi mikä vaikutus median luomilla uhkakuvilla on meidän minäkuvaamme, "TAISTELU LÄSKEJÄ VASTAAN" jne. kuinka kevyin argumentein meidän annetaan ymmärtää olevamme vääränlaisia, kun tutkitusti on kuitenkin selvää että ei ihmisen hyvinvointi ole loppujen lopuksi viimeisenä kiinni ylipainosta, joka on myöskin arveluttava termi joka viestii itsessään siitä että olemme jotakin liikaa.Kuinka painoindeksit sun muut ovat alimitoitettuja, otaen huomioon että ihmiset kuitenkin ovat tällähetkellä terveempiä fyysiseti kuin koskaan.
Omasta ahmimishäiriöstäni olen käsittänyt ettei kyse ole vain turhautumasta (myöskin siitä, ja ylipäätänsä negatiivisten tunteiden tukahduttamisesta ja "yli" herkkyuydest), kyse on myös haluttomuudestani sopeutua heteronormatiiviseen maailmaan! Patriarkkaalisessa yhteiskunnassa läskit toimivat ikäänkuin suojamuurina esimerkiksi ahdistaville lähentelyille. Tuntuu helpottavalta saada vastauksia. Tuntuu helpottavalta nähdä jotain järkeä omassa mielivaltaisessa käytöksessään. Yksi esseiden kirjoittaja mainitsi omasta bulimiastaan ja totesi että vaikka olikin silloin "normaali" painoinen, niin kaukana terveestä Samalla tavalla näen itseni kuin ajattelen
minua vuosia sitten anoreksiassani, että vaikka olin "normaali" painoisempi kuin koskaan (mitä nyt hieman alipainoinen) en ollut terve millään tavalla, en henkisesti enkä fyysiseti. Se kaikkialla toitotetaan lahtumaan hinnalla millä hyvänsä, tuntuu sen jälkeen lähinnä sairaalta vitsiltä.
Ja ehkä järisyttävintä on se, vaikka olen tajunnut että pelko pitää ihmistä otteessaan, niin olen onnistunut ummistamaan silmäni tältä tosiasialta, lihomisen pelko tekee minut onnettomaksi. Ei se mitä välillä kuulee toisteltavan, lopetan laihduittamisen (mikä ei sekään sinäänsä ole täysin paskaa) ole auttanut minua. Olen laihduttanut 12 vuotta, se ei ole helppoa lopettaa noin vain.
Sen sijaan pelkoja olen voittanut paljonkin. Sen pelko tekee meidät sairaiksi ennen kuin olemme edes laihtuneet!
Tämä on suuri, kerrassaan läski päivä!